Автор Тема: Координатор качество  (Прочетена 9671 пъти)

zlatabani4ka

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
    • Ел. поща
Координатор качество
« -: 31/03/2014, 12:08 »
Здравейте, имам следния въпрос:
Имаме УПР и КК (координатор качество)- дали координаторът трябва да има минат курс за координатор, защото колежката, която се занимаваше с това имаше такъв.
И дали за вътрешен одитор трябва да има минат курс?
Може ли да се използва външен човек за вътрешните одити (прочетох и ако съм разбрала може, но все пак така е така пускам тема).

Благодаря Ви!

dani_74_m

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 81
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #1 -: 31/03/2014, 14:01 »
За вътрешен одитор има изискване да е компетентен в дейността, която извършва и на практика това означава да е преминал курс на обучение за вътрешни одитори - за предпочитане е от външна организация провеждаща такива, а не например вътрешно обучение в самата организация или пък от консултант. За вътрешните одити - да, може да се използва външен за организацията одитор.
Не съм чувала за курс за координатор - има такива за УПР и мениджъри на СУ, за координатори специални не съм срещала да се правят.
Не се страхувайте от съвършенството. Не можете да го постигнете. Още повече, че в съвършенството няма нищо хубаво.

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #2 -: 31/03/2014, 14:50 »
Здравейте, имам следния въпрос:
Имаме УПР и КК (координатор качество)- дали координаторът трябва да има минат курс за координатор, защото колежката, която се занимаваше с това имаше такъв.
И дали за вътрешен одитор трябва да има минат курс?
Може ли да се използва външен човек за вътрешните одити (прочетох и ако съм разбрала може, но все пак така е така пускам тема).

Благодаря Ви!

Здравей,

На първия ти въпрос. Не, няма изисване за обучение, които задължително трябва да преминат УПР или KK. Има добри практики, които обикновено се свеждат до обучение по изискванията на стандарта и/или за вътрешен одитор.
На втория въпрос - стандартите, по които най-вероятно сте сертифицирани няма изискване одиторите да имат специално, образование, обучение или опит. Насоки затова са дадени в ISO 19011, но той е само ръководство и не налага изисквания. Т.е. не могат да ти напишат несъответствие заради това, че одиторът ти не е обучен. Друг е въпросът, че ако искаш да ти свърши работа непременно трябва да си разбира от работата, което се постига с обучение и опит.
И накрая, Да. Напълно приемливо е одитът да се направи от външен човек. Даже в някои случаи е много по-добре от съображение за обективност и независимост.

Поздрави,
Керес

zlatabani4ka

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
    • Ел. поща
Re:Координатор качество
« Отговор #3 -: 31/03/2014, 15:43 »
Много Ви благодаря, относно вътрешния одитор не сте много единодушни, така че ще трябва да го проверя допълнително.
Дали някой ще знае какво прави- не е гаранция, че на курса ще успеят или по-скоро ще се опитат да му обяснят :)

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #4 -: 31/03/2014, 16:05 »
Много Ви благодаря, относно вътрешния одитор не сте много единодушни, така че ще трябва да го проверя допълнително.
Дали някой ще знае какво прави- не е гаранция, че на курса ще успеят или по-скоро ще се опитат да му обяснят :)

За да откриеш истината провери клаузите за вътрешен одит в съответните стандарти, по които сте сертифицирани (например 8.2.2 в ISO 9001) и провери дали се казва нещо за обучение и компетентност на одиторите.

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #5 -: 31/03/2014, 22:37 »
Много Ви благодаря, относно вътрешния одитор не сте много единодушни, така че ще трябва да го проверя допълнително.
Дали някой ще знае какво прави- не е гаранция, че на курса ще успеят или по-скоро ще се опитат да му обяснят :)

"Разнобоя" в мненията на отговорилите ти преди мен колеги се дължи на това, че наистина никъде в никой стандарт няма изискване одиторите "да са изкарали курс" или да имат "кетап за одитор". Обаче пред външни одити е по-лесно  да докажеш с "кетап" компетентността им. В противен случай може и да възникнат съмнения - особено ако външния одит "улови" някое и друго очевадно и системно несъответствие, което вътрешния одит е "пропуснал". Тогава може и да се оспори "компетентността" на вътрешните одитори и да стане "интересно"... (не много  в наши дни - ама все пак "интересно" :) ).

Някои организации са готови да пръснат някой и друг лев в повече, за да "изкарат на манежа" ако не "читави одитори" - то поне "одитори с кетапи" и така да се застраховат срещу рискове - това обикновено е най-лесния начин, който широко се лансира от консултанти и повечето от  сертифициращите организации ( Който каквото и да ти разправя - ти да си знаеш че става дума за $ ;) ).

Доказването на компетентни вътрешни одитори, без да са обзаведени със заветните кетапи от изкаран курс също не е невъзможно, но трябва да са "в час хората" и да им се отдава заниманието... Това обикновено се наблюдава в организации, които работят с други по-големи и "напреднали" организации и покрай взаимоотношенията си са подлагани на чести одити, от които самите те се научават как сами да си правят вътрешни одити - така че да не ги "хващат по бели гащи"...

//Участвал съм в и съм провеждал такива курсове: Не е $-добра идеята, да се изпращат хора на курс, които нямат някакви предварителни знания или опит с одити на системи...
Времетраенето на подобни курсове е силно ограничено и практическите аспекти обикновено са сведени до минимум  (особено ако се водят от лица със съмнителна компетентност и без много практически опит). Дори и да са много опитни водещите обучението - те едва ли ще могат да покрият специфичните инетереси на обучаваните за вътрешни одитри.  За ограниченото време на курса могат да те научат само на общите теоретични постановки + някоя и друга "хватка" (т.е. примери) от собствената си практика - но разбира се да се очаква, че след 2-3 дневен курс, ще излязат кой знае колко "печени" одитори е наивно. Същото важи и за Мениджъри по... и УПР

Един от правилните подходи (според мен) е, лицата които планирате да развивате като вътрешни одитори да са учили (или поне попрочели нещо предварително) по стандартите, преди да ги пратите на курс. След курса пък е  задължително да бъдат прикрепяни (като придружаващи лица) към квалифицирани одитори при външни одити (или вътрешни, но изпълнявани от външни квалифицирани и опитни одитори) - ама да са там неотлъчно през цялото време на одита и да гледат и слушат как се прави нещото. Разбира се не забравяме и да ги ротираме за да придобият повече опит. Тези от тях, които проявяват талант -  по-нататък можете да ги пратите и на по-серозни мероприятия ( и тук не визирам само обичайните 2-3-5 дневни курсове - а и на по-сериозно обучение) - за да се усъвършенстват и да са по-ефективни.
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #6 -: 01/04/2014, 13:29 »
Хареса ми отговора ти, Anonimen1! Със сигурност нарисува картинката точно, браво!

zlatabani4ka

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
    • Ел. поща
Re:Координатор качество
« Отговор #7 -: 01/04/2014, 13:50 »
Благодаря за изчерпателния отговор!
Ще видим как ще я караме. Най-лесния вариант е да се прати човек на курс, не че ще почне много да разбира ама...  :)

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re:Координатор качество
« Отговор #8 -: 21/09/2014, 13:52 »
Здравейте,

Бях притисната до стената от обстоятелствата и приех пост в голяма международна фирма като специалист по качеството, а при интервютата останах с впечатление, че ще бъда координатор по качеството с отговорност по разпространението на документите. По JD се оказва, че съм назначена всъщност като водещ одитор. Напълно съм наясно, че не съм за тази работа защото стандарта, по който се работи, до оня ден ми беше непознат. Прилаганите техники в компанията са висш пилотожа, и този уикенд отделих време да се запозная с тях, защото фирмата иска от мен да работя, а не да се обучавам. Това е предисторията. А сега въпросът ми:

Технически мога ли да бъда водещ одитор при вътрешен одит в производство, което не познавам ???, по стандарт, който е много близък до 9001 и 9004, но все пак не е същия. Аз съм много отговорен човек и не става въпрос само за връзване на гащи с издадени документи за преминати обучения, а за необходимата компетентност. Въпреки че въпросът ми звучи риторично, очаквам вашите отговори от практиката ви досега. Живеем в страна където всичко е възможно.  :)

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #9 -: 22/09/2014, 22:09 »
Че защо пък да не можеш ?! "Технически" ако разучиш и си спазваш стриктно процедурите им за одит и препоръките в 19011, не виждам какъв ти е проблема да одитираш ?! Сигурен съм че знаеш, че 19011 позволява (дори и препоръчва) одитора да използва услугите на "експерти", които са запознати в детайли с дадени процеси от или с производството като цяло, в случаите че самия одитор не е толкова компетентен по тях.  Разбира се има риск "експертите" да те подведат, ако са хора от производството което ще одитираш или пък да изнесат "ноу-хау" ако са външни за фирмата лица... ти си преценяваш какъв е риска за двете, но на първо време такъв подход може да ти реши проблема с не-"компетентността", докато навлезеш в стандарта им, системата и спецификите на производството и си способна сама да се справяш с одита.
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

velbon

  • Trusted Users
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 505
    • Профил
    • Ел. поща
Re:Координатор качество
« Отговор #10 -: 24/09/2014, 01:01 »
Marcii,

Честито!
Разбира се, че можеш!

Събери в една книжка написаното само от теб в тоя форум,
Издай го като учебник за магистратурите по QM ... Ще свърши чудесна работа.
Ако се чудиш какво да правиш в определени моменти, отваряй си учебника на произволна страница и следвай инструкциите ...  ;D

Поздрави и успех! 

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re:Координатор качество
« Отговор #11 -: 24/09/2014, 20:21 »
Благодаря за поощрителните коментари!
Сега остава и аз да си повярвам и да не се оплаквам  :D.

 
одитора да използва услугите на "експерти"
Тук е разковничето на моя проблем, има  достатъчно вътрешни експерти, че и обучени за вътрешни одитори.

Оказва се, че на този етап ни предстоят два клиентски одита, на единия от които, ще бъда координатор. Никога не съм си представяла, че клиентски одит може да бъде толкова страшен  :o, а стандартите му толкова рестриктивни. Но пък на мен ми идва точно навреме. Най-добре се уча да плувам, когато ме пуснат в дълбоко блато. А и на "занаят" се учиш най-добре от опита на одитор в действие.

Събери в една книжка написаното само от теб в тоя форум,
Издай го като учебник за магистратурите по QM ...
Благодаря ти velbon, но съм много далеч от това. За няколко дни разбрах, колко много неща съм пропуснала и искам още да науча и приложа, че отново се чувствам в първи клас.
   В момента ( за разлика от предния ми пост) съм страшно ентусиазирана от по - различната управленска философия във фирмата (различна от традиционната за България)- действително прилагане  на различните техники и принципи и  статистика! ( FMEA, Lean manufactoring, 5 Whys, 8D), и т.н. т.н. Все неща, които съм си мислела, че за мен ще останат само термини в книгите за Тойота.

За съжаление този форум направо си поумря и аз реших, че вероятно ентусиазмът за осигуряване на качеството  е поумрял на нашите ширини. Но да са живи и здрави клиентите! Те ще ни реанимират най- успешно, ... или ни чака права линия.

bivsh

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 216
    • Профил
Re:Координатор качество
« Отговор #12 -: 21/03/2015, 13:09 »
Здравейте всички. Отдавна не бях попадал на форума.

dido

  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 100
    • Профил
    • Ел. поща
Re:Координатор качество
« Отговор #13 -: 21/03/2015, 16:17 »
Здравейте всички. Отдавна не бях попадал на форума.
;D,Е явно не си го търсил!
"Човекът е упорит търсач на смисъла" Джон Горднър