Автор Тема: Отпадъци, когато си под наем  (Прочетена 1756 пъти)

Данчо

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 17
    • Профил
Здравейте!
Имали ли сте казус, когато е необходимо да се идентифицират и класифицират отпадъците в офис, който е под наем?
Например: луминисцентните лампи се закупуват, монтират и отстраняват от наемодателя. Трябва ли да присъстват в класификацията на отпадъците на организацията-наемател? Какво е решението?

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Re:Отпадъци, когато си под наем
« Отговор #1 -: 14/11/2013, 16:45 »
По принцип трябва да присъстват всички възможни АОС в документацията на СУОС (ако за това става дума). Друг е въпроса, че в договора Ви за наем може да е описано (или да не е) изрично за кои точно отпадъци на кого е задължение да ги събира-осигурява-предава, за чия сметка са разходите и т.н. По закон, отговорността за управление на отпадъците е на този, който ги създава при извършване на дейността си. Но тъй като ако не се управляват както трябва, те обикновено остават за "сметка" на собственика (т.е. трупат се и се търкалят в неговия имот) и него го гонят органите в последствие.

В повечето подобни договори, когато наемателя е под наем на производствена площадка или склад на друг собственик, и единия или и двамата (наемодател или наемател) поддържат сертификация по ISO 14к  -  присъстват такива клаузи в договора за наем, тъй като им го изисква стандарта. За административни офиси обаче не съм убеден че често се срещат подобни договорености ?!? - аз поне не съм срещал такива.

Предполагам че и във Вашия договор няма такива. Обикновено въпроси като твоя, възникват едва когато наемателя/наемодателя тръгне да се бори да получи някои и друг сертификат... иначе на никой не му минава и през ум да се договаря за това ;)
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

Данчо

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 17
    • Профил
Re:Отпадъци, когато си под наем
« Отговор #2 -: 16/11/2013, 15:49 »
Благодаря за отговора. Да, за сертификация по 14001 се отнася въпроса ми. Разбира се, няма такива текстове в договора за наем във връзка с отговорността за отпадъците. Но ще следваме принципа - оценка на всички аспекти на околната среда свързани с дейността.
В този ред на мисли, възниква и въпроса при оценка на аспектите - дали е необходимо да се оценяват и тези, които са свързани с ремонтни дейности в административна сграда, складова или производствена. Дейности, които са различни от рутинните, но образуващи отпадъци.
« Последна редакция: 16/11/2013, 16:12 от Данчо »

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Re:Отпадъци, когато си под наем
« Отговор #3 -: 17/11/2013, 11:41 »
Конкретно на въпроса: Да - необходимо е да вземете под внимание и всички т. нар. "извънредни" обстоятелства... (че даже и "аварийните" + "бедствените"  също) - защото именно във връзка с тях (най-вероятно) ще се проявят и най-значимите АОС  във вашия случай. Например - извършване на ремонт (или саниране) на сградата - не се проявява често (като например образуване на отпадъци от хартия от офисите) обаче като се случи - се образува голямо количество (строителни) отпадъци. Преди да започнете ремонта/санирането - е необходимо някой от вас да "седне" и предвид на това какво точно ще се ремонтира да си направи сметката и какво точно би се образувало като отпадък (и не само отпадък) - какво казват местните наредби по този въпрос (съхранение,предаване и т.н.) - и като избирате фирма, която ще го прави да се договорите с нея, чия ще е отговорността за този отпадък и т.н. Т.е. засега си залагате в документите такива АОС - а когато настъпи събитието (преди да е започнат ремонта, а не след като е завършил) си преоценявате  и аспекта с конкретните характеристики на ремонта. По сериозно трябва да обърнете внимание на т.н. "аварийни/бедствени" ситуации - защото те по принцип не настъпват "по план" а се случват изненадващо (и обикновено точно когато най-малко сме готови за тях) - затова си има и кл. 4.4.7. в 14001.

По принцип: В Приложение А.3 на стандарта 14001 са дадени някои насоки, как да се идентифицират АОС и в кои случаи...

След като  вървите по пътя на сертификация по този стандарт - набавете си го и го изчетете внимателно от кора до кора - направете същото и когато стигнете до кл. 4.5.2. - само че този път с действащите нормативни документи, касаещи ОС - сигурен съм че ще откриете отговори на още много незададени  въпроси.
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

Данчо

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 17
    • Профил
Re:Отпадъци, когато си под наем
« Отговор #4 -: 18/11/2013, 11:03 »
Благодаря! :)