Автор Тема: Основна процедура- Управление на док.  (Прочетена 3230 пъти)

jaklina

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
    • Ел. поща
Здравейте колеги,
Аз в момента разработвам или по точно коригирам един наръчник по качеството по ИСО 9001:2008 и освен това съкращавам някои процедури, които са безумно дълги и с много излишни подробности. Та въпроса ми е следният:
в описанието на процедурата за управление на док. след обясненията по какъв начин структурираме и оформяме нашите бланки- трябва ли да сложа нещо като screenshot, за да е по - ясно? Примерно сега споря с една колежка относно долното поле, в което присъстват имената и подписите на "съставил, проверил и утвърдил" и тя твърди, че трябва да сложим пример, а аз твърдя, е описанието е напълно достатъчно. Вие как мислите колеги?

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Ето някои съвети:

1. Психологически тестове сочат, че вниманието на читателя на която и да е инструкция (без значение за какво) е концентрирано най-много до... 3-та страница... оттам насетне четенето е "през куп за грош" - това по отношение на дължината на документите от СУ-то ви. По добре да имате 3 документа по 3 страници, отколкото 1 от 9 страници (разбира се когато това е възможно);

2. Колко подробно ще е разписана процедурата и дали ще има примери или няма да има, вие си преценявате. Това пък зависи от нивото на компетентност на ползвателите на документите: ако е висока - то няма нужда да им обяснявате "цветно" и "с картинки", ако обаче е ниска и има риск да се объркат - то е добре да им се даде максимално информация - за да разберат какво се иска от тях.

Надявам се да съм бил полезен!

« Последна редакция: 28/09/2012, 16:18 от Anonimen1 »
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

jaklina

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
    • Ел. поща
Анонимен много ти благодаря за съветите. Другата седмица имам да правя презентация пред ръководството и моята цел ще бъде да ги убедя, че трябва да намалим процедурите до 3-4 стр, защото така или иначе има РИ. В мом процедурите ни са от около 10-ти стр., в които има матрица на отговорностите с легенди, графики има по няколко страници- абе пълна лудница- външен човек не можа да разбере за какво става дума и след това още няколко док. по процедурата.  Та в презентацията ми определено ще вкл. това с психологическите тестове :).
А за картинките, по които ми беше въпроса определено мисля, че няма нужда, понеже ИСО в завода има отдавна и хората би трябвало да са наясно поне за тези дреболии, но колежката ми твърди, че било задължително. Та си помислих, че може би аз бъркам.
Разглеждам форума цял ден и не разбирам защо не се развива честно казано. Понеже съм координатор по качеството от скоро и такъв сайт би ми бил много полезен, но на хората явно не им се занимава. А иначе по чуждите сайтове има много информация и хората доста обсъждат тези теми. Тук или няма много специалисти или на повече не им се дават съвети безплатно.

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Винаги в случаите на "спорове" от подобен характер е задължително да се чете стандарта - там е посочено ясно, какво се изисква (като минимум) по отношение на документацията и управлението й в една СУ! Всички по-тежки "изисквания", приети доброволно или препоръчани от експерти в областта, се преценява дали са необходими в конкретния случай. Някъде може да са полезни - другаде да доведат само до утежняване на документацията и системата... още повече, че както и всичко друго на този свят, така и СУ се променя във времето: до един момент наличието или липсата на напр. картинки в процедурите може да е било необходимо, а в един следващ момент вече да не е (или пък да се появи необходимост).

Добре е да си проведете едно проучване (вътрешно) по отношение на това дали сега действащите документи "допадат" на ползвателите им или какво им липсва или считат че не е необходимо... не затваряйте решението само на ниво УПР (тоест между вас и колежката) - все пак тази документация не се изготвя само за вас.

//По отношение на развитието на форума (според мен):

1-ва причина: Тези, които отдавна разработиха СУ (имам предвид сериозните), вече придобиха известен опит и явно се справят сами;
2-ра причина: Другите, които имат СУ само заради сертификата, си наемат консултанти да ги "сертификясат" за 1-2 седмици, и напоследък процеса протича толкова "бърдже", че няма време да научат че съществува този форум... а и не ги интересува материята - интересен е само "Сертификата!
3-та причина: За съжаление явно Админа изпитва затруднения с хостването на форума и напоследък доста често се сменя опашката на уеб-адресът му, което "къса" връзките с потребителите.
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

jaklina

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
    • Ел. поща
Благодаря много за съветите. В край на сметка сложихме една картинка като за малоумни, да няма оправдания после от сорта "ама аз не разбрах или аз не знаех", понеже завода е повече от 300 човека и като навсякъде винаги има неразбрали.
Забелязала съм, че повечето хора си тълкуват стандарта както им изнася и за това се получават разногласия. Имахме и спор дали в същата процедура трябва да обърнем спец. внимание на външните нормативни документи, което за мен беше задължително, при положение, че е ясно написано и в стандарта. Но според някои след като пишем за управление на документи то това се отнасяло за цялата документация на завода и нямало нужда да се разграничават. Което за мен е грешно, но тук вече се наложих и в крайна сметка им обърнахме спец. внимание.
По отношение на вътрешните проучвания - правя ги доста често и то най- вече се допитвам до сътрудниците кои форми и документи са им в тежест, но при положение, че досега СУК е била въведена фиктивно е доста трудно да убедиш някой в смисъла на съществуването й. И така- борбата при мен е голяма :).
Аз понеже сега започвам да навлизам в дълбините на стандарта сигурно ще имам въпроси във форума, пък ако има добри хора като теб да ми дадат съвет ще съм благодарна.