Автор Тема: Когато совите не са това, което са или как се плашат гарги с... радар  (Прочетена 2613 пъти)

otk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 469
    • Профил
Цитат на: в-к "Труд"
КАТ глобява с незаконни камери

15-те снимащи радара у нас - гордостта на КАТ, са незаконни. Това научи “Труд” от свои източници, а информацията бе напълно потвърдена от Българския институт по метрология (БИМ).

В България има 16 стационарни и 53 мобилни радара с камери. До 31 януари т. г. 15-те устройства, получили лиценз от края на 2009-а и началото на 2010 г., е трябвало да бъдат проверени отново. Оказало се, че за тестовете е нужна допълнителна апаратура за 5000 евро. Докато тя не бъде купена, снимките могат да бъдат обжалвани пред съда. По тази причина и повечето от радарите в момента са спрени.

Радарите на КАТ да плашат гаргите

15-те стационарни радара с камери в страната - гордостта на КАТ, са незаконни и повечето от тях от няколко седмици не работят. Ако все пак някъде са пуснати, снимките им нямат никаква доказателствена стойност пред съда. Информацията, която "Труд" научи от свои източници, бе изцяло потвърдена от Българския институт по метрология (БИМ).

В България има общо 69 снимащи радара - 16 стационарни и 53 мобилни. Причината близо 22 % от тях да са извън строя е в това, че през януари т.г. е изтекъл срокът, в който устройствата от типа "Ситрафик линк спийд ERS 400", производство на концерна "Сименс", е трябвало да минат на задължителна техническа проверка. Всички тези 15 радара са одобрени и вписани в Държавния регистър на средствата за измерване в периода декември 2009 - януари 2010 г. Съгласно Наредбата за метрологичен контрол, ако до 1 година не им бъде извършена повторна проверка по 4 показателя (съгласно член 764), техните данни се считат за неверни.

Какво се получава? Ако шофьор не закара своята кола на годишен технически преглед, КАТ го глобява с 50 лв. А ето че самата "Пътна полиция" не е направила задължителния тест на радарите си. Разбираемо е, че от КАТ отказаха коментар по темата. Дори и да не работят, само с вида си, кутиите от радари край шосетата стряскат шофьорите и ги карат да намалят скоростта. Цели се ефектът "бостанско плашило", въпреки че в момента прехвалените устройства могат да плашат само гаргите.

Блокирането на 15-те снимащи радара става точно в дните около 5 февруари, когато влязоха в сила поправките на Закона за движение по пътищата, вдигащи двойно някои от глобите за превишена скорост. Според промените за всяка снимка от радар ще се издава електронен фиш на собственика на засечения автомобил. В понеделник от "Пътна полиция" дори се похвалиха, че в страната по пощата са изпратени първите 300-400 такива "честитки".

Ако някой получи подобно писмо, в което се сочи, че колата му е снимана с техническо средство "Ситрафик... ЕRS 400" след датата 5 февруари 2011 г., той може да обжалва в 7-дневен срок пред шефа на Областната дирекция на МВР. Основанието - снимката е правена от техническо средство, което не е проверено от БИС. При отхвърляне на възражението, до месец електронният фиш трябва да се плати, иначе автоматично става наказателно постановление. То може да се атакува в съда. Когато решава делото, съдията е длъжен да провери годността на радарното устройство, като изиска справка от юрисконсултите на КАТ дали уредът е в регистъра на БИМ и дали е минал на технически преглед.

От всички стационарни радари у нас в момента работи само един - на "Цариградско шосе" до Орлов мост. Уредът се нарича "Сенсис ... RS 240" и е шведски. Вписан е в регистъра на БИМ през април 2010 г. и повторната му проверка трябва да е тази пролет. В нощта срещу 12 януари т.г. стълбът, на който е поставен, бе взривен, а захранващият кабел - прекъснат. Техници от фирмата, които пристигнаха да го ремонтират, извадиха цялото съдържание от бронираната кутията и видяха, че скоростомерът и камерата не са засегнати. Дупката на стълба бе закърпена с парче ламарина, а съдържанието - върнато обратно. На 10 февруари на 30-40 метра пък избухна бомбата пред в. "Галерия". Нито след ремонта, нито след втория взрив, уредът е бил тестван от представители на БИМ. Ето защо и снимките от този радар могат да бъдат оспорени в съда.

Договорът за 15-те радара на "Сименс" бе сключен в края на 2008 г. по времето на вътрешния министър Михаил Миков. Устройствата бяха купени с около 1 млн. лв., събрани от "Гаранционния фонд" по застраховка "Гражданска отговорност". Заедно с тях бяха взети и монтирани по пътищата 30 кутии. Разчитало се, че радарът с камерата може да се мести от една кутия във втора. То е възможно, но след всяко подобно упражнение трябва да се вика представител на БИМ, който да тества уреда, обясниха от института. Такъв опит досега е бил правен само веднъж във Варна, но той завършил с провал - в новата кутия уредът мерел грешно.

За да се извърши годишната проверка на снимащите радари и те отново да заработят, трябва да се формира мобилна група от служители на БИМ, КАТ и фирмата производител. Тя трябва да получи апаратура за тестване, струваща около 5000 евро, която явно не е била доставена като част от договора за покупка на радарите. Нужно е групата да обиколи всички радари из страната и да направи измервания. Никой не знае кога ще стане това. В момента в КАТ умували откъде да намерят парите, необходими за тестовете.

Борис Гаврилов, шеф на Българския автомобилен съюз: Снимките не са 100% доказателство

"Съветваме всички, които получат наказателни постановления или електронни фишове със снимки за превишена скорост, да пускат възражения и да обжалват пред съда. Това не са 100-процентови доказателства", убеден е шефът на Българския автомобилен съюз Борис Гаврилов.

"Преди да е създадена единна компютърна система за отчет на данните от стационарните радари, служителите на КАТ взимат тази информация с флашки или лаптопи. Според мен това създава условия за манипулации. Кое гарантира, че те ще изготвят електронен фиш на депутат, на министър, или на някой, който си е платил, за да изтрият данните му. Не вярваме също, че един стационарен радар може да засича вярно, ако го прехвърлят от едно място на друго. Ако съдът приеме тези основания, може да отмени санкциита", смята Гаврилов.

150 000 души глобени незаконно от мобилни камери

Около 150 000 българи са били заснети по пътищата, а вероятно и глобени за превишена скорост от един вид мобилни камери, които КАТ е използвал, без да са одобрени от Българския институт по метрология. Към края на 2008 г. КАТ се сдобива с 30 радара с камери, които се монтират в автомобили. Устройствата се наричат TFR1-M и са българско производство. Те се състоят от стандартен радар TR 4D, към който е свързано и снимащо устройство. Слагат се най-често в коли без надписи "Полиция" (в повечето случаи чисто бял "Опел Астра"), които се движат или спират край пътя. Уредът е на прост принцип - когато радарът засича, камерата снима.

TFR1-М получава одобрение и е вписан в Държавния регистър на средствата за измерване на 24 февруари 2010 г. Това означава, че повече от година снимащите радари са работели незаконно.

Любопитен факт е, че през въпросния период 2008 - 2009 г. Българският автомобилен съюз (БАС) води дела по обжалване на снимките с това устройство, но ги губи в съда.

В почти всички случаи магистратите приемат като техническо средство радарът TR 4D, който от години е сертифициран. Но не обсъждат TFR1-М като цялостна система за видеоконтрол, затова и отхвърлят жалбите като неоснователни.

"Съдиите не можеха да допуснат, че пътната полиция, която е държавен орган, използва незаконна техника", пояснява шефът на БАС Борис Гаврилов.

След като TFR1-М е вписана в регистъра на Българския институт по метрология (БИМ) като средство за видеоконтрол, КАТ се въоръжава с още 21 такива системи. Но проблемите продължават. Оказва се, че софтуерът при обработката на снимките позволява 6 различни коли да излизат на една и съща снимка със засечените данни за нарушението. Едва наскоро софтуерът е напълно сменен. В съда вече от КАТ няма да представят единични изображения със засечени автомобили и данни за тях, а 4 или 9-кадрови снимки , на които колата се вижда преди, по време и след засичането.

Само 2,4% от глобените шофьори обжалват в съда

121 510 наказателни постановления са издадени от КАТ-София през 2010 г. В Софийския районен съд са били разгледани 3004 жалби на глобени шофьори, което прави 2,4 %. През м.г. са потвърдени 2144 санкции, а са отменени 634. 516 от отменените решения са влезли в сила, а останалите са стигнали до по-горна инстанция.

Данните съобщи за "Труд" Христина Маркова, главен юрисконсулт на КАТ-София. Тя и двете й колежки Йонетка Гешева и Красимира Чакова понякога се явяват и по 10 дела на ден. "Най-често се обжалват глобите за липсваща застраховка "Гражданска отговорност", за алкохол и за превишена скорост - нарушения, за които се отнема свидетелството за правоуправление за някакъв срок. Досега нямаме изгубено дело за снимка от видеоконтрола", разказва Маркова.

С какво ни засичат по пътищата

КАТ разполага с 490 броя от класическите радари TR-4 и тяхната модификация TR-4D, с които униформените застават край пътя. Радарите се слагат на магнитна стойка на предния капак или на тавана на колата. Лицензирани са още от 1997 г. Имат памет, на която се записва часът и датата, а при ТR-4D и посоката на засечения автомобил.

Преди седмица Фикрет Реджебов (60 г.) от разградското село Самуил се оплака, че е бил глобен край Елхово в час, в който би трябвало да се намира в Турция. Според експерти това е учебникарски случай на катаджийска измама с радар TR-4D. Полицаите са засекли с уреда друга кола, но или не са дали зор да я спрат, или шофьорът е дал "за по едно кафе". Тъй като данните са запаметени, униформените са спрели Фикрет и по същите показатели са му съставили акт.

Снимащите радари изключват подобни практики. Освен стационарните "Ситрафик" (15 бр.) и "Сенсис (1 бр.), нашата "Пътна полиция" има общо 53 мобилни системи. 51 от тях са TFR1-М. През 1982 г. у нас е внесен швейцарският радар с лентов фотоапарат "Мултинова", работещ без грешка и досега. Ченгетата снимат и с една система "Аутовижън дигитал", произведена в Англия.

За територията на страната са нужни 400 стационарни радара. Лицензирани.

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=793434

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Много любопитна статия  :)

Seksenov

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 23
  • (¬ ∀ξ F)S,v = 1 − (∀ξ F)S,v
    • Профил
    • Ел. поща
Ясно парите от глобите ще ги върна, ако можех и тези дето изхарчих по морето и тях да върна ...еххх.. ;D ;D ;D
(¬ ∀ξ F)S,v = 1 − (∀ξ F)S,v