Автор Тема: Осветление на работни места  (Прочетена 13186 пъти)

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Може ли някой ли да ми каже задължително ли е да се спазват нормите за осветеност на работни места, посочени в БДС EN 12 464-1:2004 "Светлина и осветление. Осветление на работни места. Част 1:Работни места на закрито"?
Този въпрос ме вълнува от известно време, тъй като според инспектори от Инспекцията по труда е задължително да се спазват и правят предписания наляво и надясно, че и глоби, а в точка 1 на стандарта "Област на приложение" чета следното: "Този европейски стандарт не определя изискванията към осветлението, свързани с безопасността и здравето на работниците по време на работа, и не обхваща областта на приложение на член 137 от договора на ЕС, въпреки че изискванията към осветлението, така както са определени в този стандарт, обикновено напълно изпълняват изискванията за безопасност. Изискванията към осветлението, свързани с безопасността и здравето на работниците по време на работа, може да се съдържат в директиви, които се основават на член 137 от договора с ЕС, в националното законодателство на страните-членки, които прилагат тези директиви, или в други национални закони на страните-членки".
Затова според мен не е задължително да спазвам посочените там норми. От друга страна няма наредба в нашето национално законодателство, която да регламентира нормите на осветеност на работните места, както например има наредба за нормите за шум. И какво правим в случай когато инспекцията извършва проверка, инспекторите гледат протоколите от измерени стойности на осветление и казват: А-аааа, вие не отговаряте на изискванията за осветление! ГЛОБА!!!!!!

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re: Осветление на работни места
« Отговор #1 -: 15/05/2009, 14:26 »
Имаше "Наредба за изкуствено осветление в сградите". И макар да е отпреди 30-40 години, мисля че не е отменена. Пусни един search в google и ще я откриеш. Успех.

P.S. Оказа се че я имам в архив, но приложенията са малко орязани.
« Последна редакция: 15/05/2009, 14:41 от Marcii »

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #2 -: 15/05/2009, 15:11 »
Благодаря,
ще видя какво може да се направи по тая наредба - ако не е отменена, разбира се, но по думите на лабораторията, с която работя за измерване на осветлението няма друг действащ нормативен документ за нормите на осветлението, освен този стандарт. И те в протоколите си цитират него като нормативно изискване.
Проблемът е доста по-дълбок, защото този стандарт е публикуван и е в сила от 2006 г. и нормите в него са доста завишени. И сега инспекторите са тръгнали нещо като на лов - фирмите, които са си изградили инфраструктурата - помещения и работни места - са го правили по старите изисквания, които по думите на лабораторията са отменени.
Например ако преди изискването за дадено помещение/работно място е било 300 лукса, сега е 500 лукса.
Оттук повечето работодатели са доста уязвими при такива условия и е необходимо да направят допълнителни инвестиции в една особена икономически несигурна ситуация (криза).
Но ще поживеем, ще видим.
Ако някой вече се опарил, тук е мястото да сподели.

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #3 -: 15/05/2009, 15:55 »
Току-що направих справка за въпросната наредба - отменена е, тъй като е издадена на основание Закона за народното здраве, който отдавна, отдавна е вече заменен с друг.
Затова смятам, че има сериозен пропуск в трудовото ни законодателство и който му се случи по-горната случка да не се съгласява, че подлежи на някакви санкции от страна на инспекция по труда.

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re: Осветление на работни места
« Отговор #4 -: 15/05/2009, 16:11 »
Позоваването на стандарт в нормативен акт, прави прилагането му задължително или го определя като източник за съответствие. Но ако не намираш следи от стандарта в нормативен акт, това не го прави по-малко задължителен, защото ако този стандарт  е придобил статут на  европейска норма, то тогава членовете на CEN се задължават да изпълнят наредбите на CEN/CENELEC, където са определени условията, при които тази европейска норма без всякакви промени придобива статута на национален норматив. А България е член на CEN.
« Последна редакция: 15/05/2009, 16:15 от Marcii »

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #5 -: 15/05/2009, 16:33 »
Добре Марси,
излиза, че е задължителен, въпреки написаното в т.1 Област на приложение, че не определя изискванията към осветлението във връзка със здраве и безопасност по време на работа. Та нали проверките от инспекция по труда са точно в тази връзка - със здравословни и безопасни условия на труд? Е, това не е ли противоречие?
В стандарта се говори за степен на видимост и зрителен комфорт и са дадени препоръки за постигане на добро осветление.
Тълкувайки си тези понятия стигам до извода, че спазването на стандарта е вид подобрение за осигуряване на комфорт на работещите, т.е. имаме едно по-горно ниво от това за минимални изисквания, а нямаме норматив за минимални изисквания.
Затова си мисля, че фирми, които не покриват нормите по стандарта не би трябвало да подлежат на глоби. А само на предписания за постигане на тези норми. Примерно след известно време ще го покрият - в зависимост от инвестиционните си политики или планове.
И друго: Подредбата на нормативни изисквания не е ли в следния ред: Закон, Наредба и чак след това стандарт?
« Последна редакция: 15/05/2009, 18:28 от iva »

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re: Осветление на работни места
« Отговор #6 -: 15/05/2009, 19:04 »
Когато получите протоколите от лабораторията на тях има изписани данни за съществуващото състояние и съответно са изписани и нормите. Вие сами трябва да прецените дали са необходими коригиращи действия.  Лабораторията която сте наели не е длъжна да ви консултира как да влезете в нормата. Между другото съм установила, че все пак понякога дават препоръки за заземяването на някой и друг контакт и от там следва и заблудата на всички, че ако нещата не са наред, те ще ви обърнат внимание. Но това не е тяхна работа. Затова и са въведени тези протоколи и те са входни данни при оценка на риска. В случая в програмата ви за оценка на риска, в раздела за оценка на помещенията и тяхната осветеност е трябвало да го  отчетете като източник на риск - при наложителна работа в тъмната част на денонщието, и съответно плануване на средства и вземане на технически и организационни мерки.

И друго: Подредбата на нормативни изисквания не е ли в следния ред: Закон, Наредба и чак след това стандарт?
Това в случая са норми за проектиране.
« Последна редакция: 15/05/2009, 19:08 от Marcii »

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #7 -: 15/05/2009, 21:48 »
Да, точно така е, както го казваш. Нямам такива проблеми, тъй като каквото трябва е взето предвид в оценката на риска при мен. Обикновено така се процедира.
НО ставаше въпрос за друго, че цитираната в първия ми пост точка 1 от стандарта е в пълно противоречие със съществуващата практика щом стандарта се използва като източник на съответствие за осветлението, когато се касае за безопасността и здравето при работа. Просто липсва нормативен документ със силата и статута на наредба, с който да се уреждат изискванията към осветлението, свързани с безопасността и здравето по време на работа. С въпросния стандарт се урежда комфорта при работа.
Продължавам да поддържам мнението си, че трябва да се отчита разликата в тези две понятия - изисквания за комфорт по време на работа и изисквания за безопасност и здраве.
Или май накрая много я задълбах.

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #8 -: 16/05/2009, 02:17 »
Я и аз да запитам - гледам се разприказвахте на тема осветеност на работното място. На какъв интервал от време трябва да се измерва осветеността? И има ли разлика в интервала - когато става дума например за офис и когато става дума за производствен цех?

Наскоро четох Наредба 16-116 и там е отбелязано че осветеността трябва да се измерва ежегодно - т.е. този интервал е валиден за всякъкъв вид работно място независимо къде се намира?.. или пропускам нещо?!?
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #9 -: 16/05/2009, 12:08 »
Не, не пропускаш - така е - най-малко поне веднъж годишно. И аз рових досега да се уверя дали няма още нови промени изобщо за фактори на работната среда. Все още няма регламентирана периодичност на измерванията на факторите на работната среда. Само за осветеност, а при шум, когато е над допустимите норми също всяка година се мери. За останалите фактори важи периодичността на оценката на риска, чл.11 на Наредба 5 от 11 май 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска.
Обаче се оказа, че тази Наредба 49, която Марси качи, не е невалидна, както вчера писах, а все още е в сила. Сега се установи, че е действаща, тъй като Закона за народното здраве е заменен с друг такъв, който обаче не противоречи на наредбата, следователно тя не се отменя и продължава да действа. От това следва, че има нормативен документ, с посочени норми за осветление (изкуствено обаче) и който не покрива нормите на стандарта може да се позовава на нея все още, а в оценката на риска да се дават само препоръки за предприемане на действия за постигане на тези "нови" по-високи норми.
Освен това чл. 5 (1) от Закона за националната стандартизация гласи: "Българските стандарти се прилагат доброволно". Нищо, че сме член на CEN.
Излиза, че за примера, който дадох по-преди - досегашни 300 лукса, а по новия стандарт 500 лукса - нещата стоят така: непокриването на новата норма не е основание за глоба, дори и за предписание, от Инспекцията по труда. Обаче, ако не са покрити 300-та лукса, тогава вече има основание за глоба.
« Последна редакция: 16/05/2009, 12:24 от iva »

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re: Осветление на работни места
« Отговор #10 -: 16/05/2009, 13:27 »
Не съм съгласна че стандартът е само за "комфорт". Цитирам
"This standard specifies lighting requirements for work places, which meet the needs of visual performance, comfort and safety."
Законодателството обаче не навсякъде има дупки - оказава се че има някои наредби за устройство на различни видове помещения, където в прав текст е записано, че осветлението е необходимо да отговаря точно на този стандарт.

Ива, малко се съмнявам, че ще издържи тази обосновка в разликата от между 300 и 500 лукса. Защото в наредба 7  има и следния текст:
Чл. 78. (1) В процеса на експлоатация се поддържат проектните, количествените и качествените показатели на осветителните уредби и на устройствата за осветление.

Ами ако по проект са били 500 лукса? А някой в последствие е решил да спести.

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Re: Осветление на работни места
« Отговор #11 -: 16/05/2009, 13:57 »
За чл.78 от наредба 7 - Да, повечето фирми са с изградени помещения/работни места по проекти, разработени отпреди 2006 г, т.е. отпреди БДС EN 12464 и си поддържат тези показатели. Точно това имах предвид във втория си пост от вчера в 14:11 ч. - че по проект са по-ниски стойности, а по стандарт по-високи.
А за второто - спестяването от по-високи към по-ниски стойности - честно казано не знам. Може би трябва да се реши, кое е по-добро откъм условия на труд и което е по-доброто то да бъде прието според спецификата и особеностите.
А там където има наредба за различни видове помещения и стандарта е цитиран в тях, то за това спор няма, че трябва да се следват дадените в него стойности, защото неспазването на наредба е основание за глоба/предписание, но не и неспазването на стандарт. Е те за това става въпрос в крайна сметка. Или се опитвам да изкарам от 9 кладенеца вода......Все още си мисля и поддържам мнението си, че обосновката ми може да издържи, ако една наложена глоба на работодател примерно се обжалва и атакува в съда като неоснователна в цитирания от мен пример.
« Последна редакция: 16/05/2009, 14:02 от iva »

Deyana Ilieva

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 21
    • Профил
    • Безопасност и здраве при работа
    • Ел. поща
Re: Осветление на работни места
« Отговор #12 -: 30/07/2009, 17:31 »
Малко късно влизам в темата, но отдавна не съм влизала във форума, а виждам доста интересни въпроси...

За наредбата и стандарта:
РИОКОЗ - София издават протоколи, в които си пише, че осветеността на работните места отговаря на изискванията на посочената наредба и нормират по 300 лукса, там където новият стандарт вече изисква 500 (работно място с видеодисплей). Новоакредитираните органи за контрол обаче биват задължавани от Българска скужба по акредитация да работят по стандарта. Оказва се, че всяка областна инспекция по труда, всяка РИОКОЗ и орган за контрол могат да си правят каквото си поискат и все са прави  :o 
Главна инспекция по труда също посочва в страницата си с актуални нормативни актове към 01.04.2009 год. въпросната Наредба 49.

Към момента до мен не е достигал точно такъв проблем - ако нормата е 300 лукса, да се иска ново измерване с друго нормиране. Протоколите на РИОКОЗ - София се приемат без проблеми с нормативен документ Наредба 49 и норма 300 лукса и към момента.

Както е казал и Marcii "Позоваването на стандарт в нормативен акт, прави прилагането му задължително или го определя като източник за съответствие" - такъв е случая с микроклимата, за който в Наредба 7/1999 г. изрично е написано, че трябва да отговаря на санитарно-хигиенните норми - а те съответно са в стандарта. Но не е така (поне все още) за осветлението.

Относно ежегодното измерване на осветеността - все пак смятам, че става въпрос за измерване степента на осветеност в контролни точки и нивото на общата осветеност, т.е. по начина и нормирането, по който се мери за пускане на обекта в експлоатация, а не става въпрос за измерване на всяко работно място.