Автор Тема: Практическо приложение на статистически методи  (Прочетена 54172 пъти)

otk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 469
    • Профил
Цитат на: Marcii
Имаше и констатации: поне 40 процента от фирмите в машиностроителния бранш прилагат статистически методи в контрола на качеството и технологичните процеси. На мен тази цифра 40 ми се видя мнооого раздута, но такова беше изследването...

Спомням си един случай отпреди няколко години, когато един консултант, управител на една известна с многото си клиенти и трибуквена абревиатура в името консултантска организация, „консултираше” свой клиент, че видите ли, обикновеното броене също е... статистика – сумираме някакви показатели, отделяме резултатите, превръщаме в проценти, онагледяваме с няколко диаграмки, правим съответните изводи и... воала! На ти Марко статистика!
Но по-важното е, продължаваше консултанта, че одиторите признават всякакви подобни сметки, пардон, еквилибристики. Е, за по-голяма тежест можем да спретнем и някоя диаграмка на Парето (щото за повече не ни достигат силите).

Всъщност, в интерес на истината понятието статистика е доста разтегливо и може да се тълкува по различни начини, включително и по начина разказан в горната случка. Но дали точно това тълкование са имали предвид създателите на стандарта? Тогава си помислих, ако някои от носителите на идеите за използване на статистически методи залегнали в „ИСО-то”, които не са вече между живите можеше да чуе това, сигурно би се обърнал в гроба.


Та така Марчи, ако една голяма част от фирмите попаднали във въпросното „изследване”, са били „консултирани” по подобен начин, тези 40% намират своето ЕДИНСТВЕНО логично обяснение.
« Последна редакция: 12/10/2009, 15:13 от otk »

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
....
Та така Марчи, ако една голяма част от фирмите попаднали във въпросното „изследване”, са били „консултирани” по подобен начин, тези 40% намират своето ЕДИНСТВЕНО логично обяснение.

          Проблема не идва само от консултантите-статистици от трибуквени фирми. Той се намира на друго място - а именно в плановете и програмите за обучение на инженери, икономисти и др. такива специалисти - още на студентската банка. Където тези методи, и най вече практическото им приложение не се преподават на необходимото ниво. В матанализа се говори за теория на вероятностите, после в специалните дисциплини се споменава нещо мимолетно за този и онзи метод за статистическа обработка на данни, но се използва строго в контекста на съответната дисциплина. Студентите - бъдещи мениджъри, икономисти, инженери и консултанти (а някои и поети.... -> "Течее всичко тече - времето няма бряг и ни влече - няма как...") не могат да направят връзката и да усетят възможностите на тези методи. Това което виждат и си спомнят отпосле са едни "космати" формули и таблици, които "не са за нас" и как да не са петимни на такива лесно-достъпни "статистики", които любезно им се предоставят от любези консултанти и се приемат от дваж по-любезните одитори.
        Като прибавим към горното и нежеланието да се четат книжки в свободното време (кой иначе ше следи "Биг Брадър", "Тенцинг старс", "Гюмюш", "Гюнер" и/или "Сакъз" ?!?) за да попълним изпуснатите знания и като липсва в повечето случаи разбиране и подкрепа (да не говорим за насърчаване или стимулиране) от страна на мениджмънта на фирмата - резултата е този. ;).
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

bivsh

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 216
    • Профил
Обяснете ми какво е това "5 защо". Моля за конкретен пример от машиностроенето.

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Обяснете ми какво е това "5 защо". Моля за конкретен пример от машиностроенето.

Цитат
Методът на “5-те защо?”

Можете да прилагате този метод при разрешаването на всякакви проблеми, независимо от тяхната сфера и мащаб. Първо формулирайте проблема, а след това си задайте последователно 5 пъти въпроса “защо”, като всяко следващо “защо”, трябва да е свързано с отговора на предишното. Отговорът на петото “защо” може за съдържа в себе си корена на вашия проблем. И именно него вие ще трябва да премахнете. Когато разберете в какво се състои проблемът, той ще се реши много по-лесно.

Пример:
Проблем: В механичния цех до Машина XYZ откривате едно "красиво" и голямо мазно петно...т.е. от машината е произтекъл теч. Това е проблем в няколко аспекта: ОС, ЗБУТ, К (тъй де това масло да не е без пари ;) )

Търсите причината (истинската) за този проблем:

Защо? 1: Защо има теч до машина XYZ?
Отговор 1: Ами защото уплътнението на хидрваличния шланг е "изтървало" от налягането!
Защо? 2: Защо уплътнението на хидрваличния шланг е "изтървало" от налягането?
Отговор 2: Ами защото уплътнението на хидрваличния шланг не е оригиналното !
Защо? 3: Защо уплътнението на хидрваличния шланг не е оригиналното?
Отговор 3: Ами защото от отдела по снабдяване са преценили че така ще спестят средства на организацията - като купят по-евтин заместител на оригиналното уплътнение!
Защо? 4: Защо отдела по снабдяване ще решат самоволно да доставят по евтин заместител?
Отговор 4: Зами защото шефът на отдела им е разпоредил да икономисват от всичко което могат!
Защо? 5: Защо шефът на отдела по снабдяване е разпоредил това?
Отговор 5: Ами защото е отскоро шеф по снабдяването при нас и не е наясно че с качеството на някои неща, компромиси не бива.

Следователно:  като КПД по отношение на възникналия проблем можете да предприемете стъпки да се срещнете със съответния шеф на отдела по снабдяване и да дискутирате проблема и защо мениджърските му разпореждания всъщност вместо да спестят разходи, може да доведат до още по-големи разходи за организацията.
В противен случай, ако само смените уплътнението с ново (от евтините) скоро ще се "радвате" на нов подобен теч ;).

//За Всеки конкретен отговор ти трябват доказателства че той е верния от всички възможни. Разбира се примера е съвсем хипотетичен и в зависимост от обективните отговори на всеки от въпросите - следващите въпроси могат да отидат в съвсем друга посока:

Например:
Защо? 1: Защо има теч до машина XYZ?
Отговор 1: Ами защото Работника XYZ не спазва инструкцията за правилно боравене с машината XYZ!
Защо? 2: Защо работника XYZ не спазва инструкцията за правилно боравене с машината XYZ?
... и  т.н.




Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Чудесен пример, върнах се в студентските си години, на лекции по "Управление на качеството"  :)

gabidim95

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 2
    • Профил
    • Ел. поща
Здравейте! Много ще съм ви благодарна,ако някой добър човек реши да ми помогне относно една задача,защото вече съвсем се побърках.  Ядосан Ядосан Прикачения файл съдържа цялата ми задача.Въпроса ми е след като намерих 2-те уравнения на регресията,и след като намерих и на двете 13-те коефициента,как да разбера кой от тях не е важен коефициент,за да получа така наречения " минимален брой регресори". Благодаря предварително!

Gink

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 1
    • Профил
И аз имам нужда от помощ. Нужен ми е доверителен интервал на линейна регресионна зависимост. Ще правя есктраполация и в тази връзка ми е нужно да изчисля доверителния интервал на функцията... На стойност мога да го направя, но на фукнция и идея си нямам как става.

Anonimen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 287
    • Профил
Таралежът е птица упорита... едва след като го изриташ - тогава полита!