Автор Тема: Практическо приложение на статистически методи  (Прочетена 52957 пъти)

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Струва ми се, че ще е полезно да започнем една такава тема.
Малко се обръща внимание на прилагането на статистичеките методи в управлението на качеството.
Предлагам ви всеки който има опит в използването на статистически методи да го сподели с другите, чрез реален пример от практиката. Надявам се така да сме си полезни един на друг.
За да дам своя принос за идеята съм описал (в приложените към поста файлове) използването на Диаграми на разсейване - коефициент на корелация (един от Седемте прости метода за управление на качеството). Моля да ме извините ако поясненията ми са прекалено елементарни и повърхности, но направих всичко набързо, пък и е по-добре да е достъпно за всички.

Надявам се идеята ми да ви допадне!
« Последна редакция: 17/02/2010, 22:08 от otk »

Nina

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
    • Ел. поща
Браво, не съм се сетила, че и в Ексела могат да се правят диаграми на разсейване и да се изчислява автоматично коефициент на корелация. Досега, а по-точно в ХТМУ сме чертали диаграми на разсейване както и хистограми, контролни карти и т.н. на програмният продукт QSTATLAB, който е наистина много-добър. Благодаря ти за инфото.

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Nina,
Ха, откъде изкочи заек... аз съм дипломант на проф. Вучков  :)
« Последна редакция: 20/02/2008, 17:18 от keres »

velbon

  • Trusted Users
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 505
    • Профил
    • Ел. поща
keres

Поздравления за темата!
Ще почерпя!

Това е вече нещо наистина сериозно!

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
 :)

Надявам се само, че ще се включат повече хора за да има наистина ефект!

Nina

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
    • Ел. поща
Здравей keres,
вие коя година сте се дипломирали, да не се окаже, че сме колеги. Аз се дипломирах преди 1 седмица.

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Аз се дипломирах през 2004-а  ;)

iva

  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 321
    • Профил
Щом сте подхванали тая тема моля да ми обясни някой от горните колеги какво точно прави програмния продукт QSTATLAB - това, че е за статистичски методи го знам, видях и списък на фирмите, които го използват, но някак си се нуждая някой да ме светне по-подробно какво точно представлява. Видях още, че през март ще има обучение с лектор споменатия професор. Направи ми впечатление, че фирмите използващи са от различни браншове на промишлеността. Например може ли някой да ми каже дали става за мебелни фирми?
Дано някой ми отговори
Благодаря

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
В общи линии информация за продукта можеш да получиш на www.qstat.dir.bg, но тъй като предполагам, че вече си била там ще ти споделя личните си впечатления.
Софтуера е изцяло на български и предлага де що има статистически методи за управление на качеството /е не всички, но най-важните/. Много е удобен и спестява ужасно много време. На сайта има и демо-версия, която можеш да си изтеглиш за да я изпробваш.
Дали може да се използва в мебелна фирма?! Ами да, защо да не може, статистическите методи могат да се използват навсякъде. Лично на мен по-лесно ми е да ги прилагам при производство, отколкото при услуга, тъй като производството предлага повече възможности за събиране на данни. Събереш ли си достатъчно /и подходящи/ данни можеш да направиш чудеса. Но на това програмата няма как да те научи, затова ти препоръчвам да отидеш на курса.

П.С. Към форумския СЕМ - извинявам се, ако постът ми е прозвучал като реклама, не съм целял това  :-\

L

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 21
    • Профил
Понеже имам изветен опит с прилагане на  статистичеки методи за контрол и управление на качеството, реших и аз да публикувам компетентното си мнение. :)
По отношение на софтуера  бих казал че на пазара има доста програмни пакети предлагащи голям набор от мат. и стат. методи за анализ на данни. Въпросът е за какво , къде, от кого и как ще се използват въпросните пакети.
При прилагане на статистически мотоди за управление на кчеството, аз лично съм работил с:

STATISTICA
MiniTAB
SPC PC IV -(Quality Ameirca)
Qstatlab



Ако някой от вас проявява интрес може да направи един search в google  и да се запознае по-подробно с горепосочените програми.
Това което искам да отбележа е че EXEL не е пригоден за извършване на сложни анализи, още повече за контрол на процеси и упрaваление на качеството. EXEL e порсто spreadsheet за масовия потребител.

По отношение на това дали статистическите методи намират приложения в мебелната индустрия, аз бих отговорил така:
Всяка една дейност е процес, а всеки един процес има измерители (количествени и качествени), тогава какъв е проблема статистическите методи да се използват в различни сфери на дейснот?   
Човек първо  трябва да се запознае теоритично с различните методи за анализ и типове данни, като целта е  да се придобият основни познания  кои методи  се  използват за наблюдение, кои за контрол на качеството, кои за подбрение на процеси(качеството). Има и методи  за моделиране на процеси, както и т. нар. методи за предсказващо управление. (нa angl. predictive control ) 
В тази връзка в последния брой на Инженериг Ревю (Декември 2007) има статия за предсказващо управление, която е интресно да се прочете за обща представа. ( броя е достъпен в pdf формат директно от сайта на TLL media - www.tllmedia.bg)

На колежката Iva бих препоръчал да посети сайта на STATISTICA (www.statsoft.bg / .com) от където може да си свали полезна инфо на бълг. език за различни стат. методи и как те намира приложение при управление на качеството.

Полезен е и сайта на MINITAB ( www.minitab.com), имат доста брошури с примери за success stories при прилагане на стат. методи.  Даже там бях  намерил статия как една община е подобрили времето за обслужване (ремонт) и намяляване на броя на дупките по пътищата  с намаляване на разходите, за което само мога да си мечтая да се случи в БГ  :)

По отношение на примери от моята практиката , мога да дам няколко, но като най-често срещани  проблеми  бих опредил:

 1. Липсващите или грешни данни. Много от фирмите изобщо не управлята и съхраняват правилно потока от данни за различните процеси, да не говорим после как се анализират.
 2. Когато  се прилага  SPC  в недискретно  производство  (т.нар. конторолни  карти), първо то да  не е в реално време  което до известна степен обезмисля самото SPC и второ  при точки извън контрол, като коригиращо действие да се предписва обучение на оператор (персонал).
   





 
 

otk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 469
    • Профил
Керес, какво стана с офис 4? Ако си уволнил мениджъра позовавайки се на този посредствен анализ, грях ти се пише на душата. ;D Не си си свършил докрай работата, а и мисля, че условието на задачата е леко объркано.

otk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 469
    • Профил
Добре дошъл/дошла L!
Защо подценяваш така Excel-чо? Той може много, но не са чак толкова много тези, които са в състояние да го управляват в пълната му функционалност.

Цитат на: L
Когато  се прилага  SPC  в недискретно  производство  (т.нар. конторолни  карти), първо то да  не е в реално време  което до известна степен обезмисля самото SPC и второ  при точки извън контрол, като коригиращо действие да се предписва обучение на оператор (персонал).

Това нещо не можах да схвана добре. ??? Нито първото, нито второто.
Не виждам пречка да се приложи в реално време с-карта (например брой дефекти на линейна единица или единица площ) или Xi/MR-карта, стига разбира се технологическия процес да позволява лесно вземането на систематична извадка (във втория случай n=1) през подходящ период от време.

А защо твърдо заложи коригиращо действие насочено към оператора? Ами ако не е в него причината?

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
otk,
Това беше само идея за прилагане на един прост метод. Имаш данните... ти какво би направил?! Лесно се критикува на посоки... дай нагледен пример! И какво в условието не ти харесва... кажи за да го оправим?

Радвам се че се включи  :) Без теб тази тема щеше да е безсолна  :)

L

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 21
    • Профил
Аз си поиграх малко с данните, защото ми стана интересно защо в някои от офисите е налице корелация а в други не.
Аз стигам до извода че в  случая се касае за скрита корелация между удовлетвореност на клиентит и трета променлива, най-вероятно брой служители в офис

Keres би получил отговор на въпросите поставени в заключението ако даде повече инфо за

1. Какъв е броя на  заетите служители в различните офиси които имат пряко отношение към удовлетвореността на клиента.
2. Какви са критериите за удовлетворен клиент и еднакви ли са били те за различните офиси
3. Кой е направил оценката им - метод, процедура и т.н. за всички офиси

Питам всичко това, защото ако се сравни средната удовлетвореност на клиентите по офиси се получава че за първите 4 офиса имаме почети еднаква удовлетовреност от 78%, а ако корелираме в абсолютни  стойности (не в %) за всички офиси се получава положителна корелация което си е нормално --- повече  клиенти -повече удовлетворени, очевидно обаче съотношението намалява по месеци например офис 1. За другите гледайки коефициенити  корелацията е много малка и може дори да се твърди че няма таква, изключвайки  разбира се офис 8 и по-малко офис 5. 
Въпроса е колко повече  клиенти влиаят на   натоварването на  на еденица служител от даден сервиз? 


Otk, Добре заварил
 По отношение на EXEL не мисля че писането на макроси е състояние на управление на пълната му функционалност!
По отношение на SPC, просто дадох пример  за често срещани грешки които съм виждал да се правят, но първо мисля че двамата трявба да си изясним какво разбираме под "релано време" и  "лесно вземане на извадка".
Ако се прави SPC  на порцес  за изминалата седмица, който е натворил доста точки извън контрол със скъпа себестойност, мисля че  "реалното време" е доста  закъсняло.  Също така съм срещал често като първопричина да се записва грешка на оператор и последващо  коригиращо действие обучение на оператор, което в 99% от случаите си е да  "отбием номера"
   

otk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 469
    • Профил
Цитат на: keres
2. Цел на задачата
Да се установи дали натовареността на служителите влошава качеството на услугата (измерено, чрез удовлетвореността на клиентите) в различните офиси на фирмата и по-специално в Офис 4, чийто Управител твърди това.
Ако се концентрираме само на горното, всъщност условието на задачата е коректно, но ако включим само и единствено резултатите от така направения анализ, рискуваме да направим погрешни заключения. Защото този тип анализи, дават само зависимости, но не водят непременно до установяване на причинно-следствени връзки, които могат да се открият с точно планиран експеримент. С други думи, не можеш да твърдиш със сигурност, че ПРИЧИНАТА за влошеното качество на услугата е увеличеният брой клиенти. То може да се дължи на друга причина, която действа неявно и не е обхваната от това изследване. Още повече, че тук става въпрос за клиенти, чието поведение се диктува и от пазарната конюнктура, която е външна за организацията (а организацията може и да не е позиционирана адекватно на пазара). Но тази причина може да бъде и вътре в организацията, например недостатъчна компетентност на сервизните техници. Малкият брой клиенти води до ограничен вид повреди, които трябва първо да се диагностицират и после отстранят. С увеличаване на клиентите, вероятността техниците да се сблъскват със все по-различни ситуации се увеличава и тогава на преден план излиза професионалната рутина.

Освен това от данните се забелязва наличието на ясно изразена тенденция (тренд) във времето. А проверка за автокорелация?

Не става много ясно и по какъв начин са проведени телефонните интервюта – използвана ли е извадка или са интервюирани ВСИЧКИ клиенти на организацията за посочения период. Ако е използвана извадка, тя трябва да отговаря на условията за представителност. Тогава изниква и въпросът за определяне на стохастичната грешка на коефициената на корелация и неговата статистическа значимост.

А проверката за нормално разпределение? Коефициентът на Пирсън е параметричен критерий и ако разпределението значително се отличава от нормалното е възможно да доведе до грешни резултати, а от там до погрешни заключения.

Изобщо... нещата не са толкова прости, колкото би ни се искало.

Керес, за съжаление нямам много време да задълбавам, само успях да нахвърлям някой нещица. Ти си любознателно момче, сигурен съм, че за момента ще се справиш и сам. Аз също ще се включа с някой примери, но... друг път.

ПП. А... видях, че L и той понаписал нещо, така че ще се справите. Само ми е жал за мениджърчето на офис 4. Да не си иде зян...
« Последна редакция: 27/02/2008, 17:18 от otk »