Автор Тема: 16949:2016  (Прочетена 1942 пъти)

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
16949:2016
« -: 20/08/2016, 12:24 »
Здравейте,

Ще се опитам запоследно да съживя този форум във връзка с новата версия на стандарта 16949.

Чудно ми е, че във форума не се появи никаква реакция, дискусия във връзка с преминаването към последната версия на 9001, но то българите сме си такива - <пари ми дай, акъл не искам>  :)... Това беше отклонение.

Фирмата, в която работя е доставчик в автомобилната индустрия и ни предстои трети ресертификационен одит по стандарта 16949 - някъде през лятото на 2017 и съответно ще бъде по новата версия. Предполагам, че тук в България ще бъдем един от пилотните заводи сертифицирани по новата версия на стандарта и затова търся съмишленици, с които да обменяме идеи във връзка с промените. Според драфт версията на стандарта се променят изискванията към всички поддоставчици в автомобилната индустрия и те вече ще трябва да имат сертифицирана система съотв. на TS. Това означава, че и много български фирми през следващата година ще трябва да започнат преминаване от 9001 към 16949. В момента в България има регистрирани около стотина чуждестранни оператора работещи в сферата на Automotive industry, а всеки един от тях има поне един български подизпълнител, който също ще трябва да си приведе системата в съответствие с новите изисквания.  Това ми вдъхва оптимизъм, че все повече ще са тези, които ще се интересуват от този доста тежък за внедряване стандарт и може да се стигне до интересни дискусии.

Моля всеки който има интерес от 16949 да се включи, с някакъв коментар, за да можем да се преброим.  :)



admin

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Публикации: 54
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #1 -: 30/09/2016, 11:57 »
Умряла работа  Marcii , да вземем да го застреляме тоя куц кон, че вече е много стар  ;D

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #2 -: 03/10/2016, 20:14 »
Дошло му е времето. За съжаление.
Каквото такова...
което е българска поговорка и
 е точно обратното на: Колкото повече, толкова повече. 😀
 Сваляй шалтера.

keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Re:16949:2016
« Отговор #3 -: 05/10/2016, 11:19 »
Протестирам срещу дърпането на шалтера! Аз се наемам да участвам в бъдещи дискусии, в които разбира се съм достатъчно компетентен.

velbon

  • Trusted Users
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 505
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #4 -: 10/11/2016, 19:59 »
Здравейте дами и господа, другарки и другари!

Щом ще дърпате шалтера, ще застрелвате куция кон (мистър Уилис стреля точно!) ...

Пък да я почнем (дискусията, де):

В началото на декември имам сертификация на клиент от Automotive, италианска компания в БГ. Одитът ще бъде по новата версия IATF 16949, немски сертификатор.
През февруари ни чака друг клиент - шведска компания в БГ, същия сертификатор, одитът ще бъде по старата версия (допустимо е до октомври 2017).

Въпросите които ни вълнуват и тревожат (донякъде).
1. Как ли ще стане интегрирането на стар 9001 (италианското ръководство не ще да дава пари за преход сега) с новия 16949. Всъщност той си е почти същия, само преномериран в 10 раздела и са набутани любимите заинтересовани страни, риск мениджмънта, че и социалната отговорност.

2. Мъчим се с документирането на оценките (много са) на риска. В новия 9001 в информационните приложения пише, че не е задължително документиране на самия процес на оценяване, а само крайният резултат. В новия 16949 пише обратното. Добре, че 31000 и 31010 ги има на български, пообучихме персонал и като цяло се справят.

3. Водим неравна борба с висшите ръководства да прежалят малко пари (под 1000 лв.) за специализиран софтуер за стат. обработка на данни. Не щат!
Ще си смятат с "елките" ...

4. Имаме проблеми с обособяването на зони. Обхватът на една от системите по 16949 е частичен. Фирмата произвежда много друга електроника, но не е автомобилна и там ни стига само 9001-14001-45001 (внедрихме го преди да е излязъл  :) За да решим този проблем, сега отделят с леки стени един цех, но смесването на потоците ще си остане на входа, на изхода и в мениджмънта. Май тука ще имаме сериозни конфликти ...

5. Впрочем   Колкото повече, толкова повече, повече ми харесва ...

Може пък да се посъбуди някой, ако поразгледа и тук:
www.iatfglobaloversight.org
www.AIAG.org;
www.iaob.org
www.vda-qmc.de

Поздрави на цялата дружина!




Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #5 -: 16/11/2016, 19:30 »
Радвам се че прогнозата ми е вярна и все повече фирми в BG ще трябва да се справят с внедряването на 16949.
Радвам се и на оптимизма ти че не е кой знае какво... малко разлики в 9001...  :).
Например точка 5 Leadership поставя на съвсем друго ниво някои мениджъри (бих казала повечето) които по стария стандарт назначаваха някого или просто написваха фалшив appointment за Quality representative.  Сега вече няма как да се "делегират" тези задължения.

Аз лично малко се притесних и когато четох новия стандарт (IATF 16949) и установих че думата shall се среща почти 30% по- често...  :-\

От друга страна за конкретния случай за който ти говориш:
За обособяването на зони  с преградни стени ми идва малко в повече, но нали не съм на място, няма как да съм сигурна в правотата си.
Все пак не става въпрос не за контаминация на храни, и се допуска известно кръстосване, стига зоните да са с ясно дефиниран layout, адреси на материали и идентификация на semi products and finish goods.

Това което ще е изключително ново и трудоемко за мениджмънта на фирма която от 9001 ще се сертифицира в съотв. с 16949 ще са KPI и редовните прегледи (Management review), които вече няма как да са измислени преди одита за отбиване на номера.
В същия ред разбира се слагам и    - Control plan (APQP), съответно да не забравим и одобряването на продукта - (PPAP) или познато още като  Papers Papers And Papers,  DFMEA-->PFMEA, MSA, както ти също си отбеляза SPC (вместо с ".елка" и с Excel става но е досадно).

Сега се сетих и за Contingency plan - а, но да не прекалявам с песимизма.











keres

  • Trusted Users
  • Full Member
  • ****
  • Публикации: 171
    • Профил
Re:16949:2016
« Отговор #6 -: 17/11/2016, 10:19 »
... и там ни стига само 9001-14001-45001 (внедрихме го преди да е излязъл  :) ...


Само така, няма какво да се чака  ;D

velbon

  • Trusted Users
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 505
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #7 -: 27/11/2016, 10:17 »
Marcii,

Това дето му викаш оптимизъм си е чиста самоирония.
Сами се помпаме и нас и клиента, че иначе нещата са "зловещи"!

Например със сепарирането на зони. Нищо, че не произвоеждаме храни.
Одиторът, месец преди да е дошъл иска подробни снимки. От ИАТФ-то ще ги гледат.
И се регистрираме при тях предварително. Първите снимки, които пратихме не ги харесаха.
Сега купуваме 2 м. високи прегради от гофрирана ламарина, дупчим хубавия под за коловете ...

Иначе италианците са си читава фирма, и без 16949 си правеха ЕФМА-то ППАП-то и други хубави неща. Работят за Шнайдер, Сименс, АВВ, та и без 16949 тези неща им ги искаха и те ги правеха.

Сега проблем са ни хората, по-точно отделите по УЧР.
И в стария и в новия 16949 си има раздел за мотивация, има си специални изисквания за знания и опит, за оценяване и атестиране на персонал, но мениджърите по ЧР са много ревниви и не дават достъп на "ИСО"-то до съкровените им "тайни". Не могат да проумеят, че системата работи за тях.
Според новия 16 ще трябва да подписваме и декларации за конфиденциалност за всеки клиент поотделно. Народа ще трябва да обещае, че ще пази тайните не само на фирмата в която работи, но и тайните на всеки клиент ПОИМЕННО. Циркът става пълен, когато се работят само заготовки и фирмата е в режим на под-под-под-..... под-изпълнител.

Очакваме проблеми и от това, че по време на одита ще се работи поръчка, която не е за автомобилен клиент, въпреки че ще спазим всички изисквания (или поне така си мислим).


Шоуто продължава, само дето времето не стига ...

  
« Последна редакция: 27/11/2016, 10:22 от velbon »

Marcii

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 686
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #8 -: 27/11/2016, 13:25 »
Здравей,

Ние също сме с няколко клиента - Даймлер, Рено и Форд, и разбире се имаме и подписани декларации за конфиденциалност, но преди всичко имаме съгласието на клиентите за този начин на работа: с взаимно конкуриращи се клиенти.  И всичко това е разписано предварително, преди сертификацията.
Затова и моето предложение е да се уговори това предварително с клиентите. (Преглед на договора)
Например това може да бъдат одити от клиентите, с фокус преглед изискванията на клиента и съответно планът за действия след одита съгласувани с клиента. Още повече, че щом имате PPAP вероятно имате и Контролен план одобрен от клиента и това с потоците вече би трябвало да е дискутирано.  След като предварително "си вържете гащите" с клиентите, според мен трудно ще се даде възможност на одиторите да развихрят въобръжението си.
Защото в съвременния свят на глобализация особено в автомобилната индустрия и постоянно сменящи се собственици на някои марки, ще означава непрекъснато прекрояване на завода :-).


За HR ги разбирам. В момента е бясна конкуренцията за кадри, и никой не иска да си издава съкровените тайни.
Но трябва да измислите нещо което да представите и то убедително, защото това е доста проблемен сегмент, поне аз нямам одит в който аз да не съм открила нещо клонящо към "major". а пък на външни одити никога не сме се разминавали със забележка, че и несъответствие.

Така че цитирай им тока 5 от стандарта и им връчи долния списък и да се оправят сами.
Общо взето системата за HR трябва да включва:
1. първоначално обучение / оценка
2. Обучение на работното място / оценка - (може не/ може да работи) за конкретното работно място  - Това означава:
3.  да имате някаква матрица на уменията за всяко работно място.
4. Периодични инструктажи и трейнинги (документирани) във връзка с допуснати рекламации, повишаване на вътрешните дефекти и т.н.
5. Обучения във връзка с повишаване на квалификацията / оценка на ефективността на обучението след някакъв период.
6. Годишна оценка (атестация) на работата на всички служители на фирмата подписана от оценявания и оценителя,
и съответно план за повишаване на квалификацията на служителя или преместване или допълнителни обучения ако нещо не му достига за справяне с работата.
8. Никога не забравяйте, че и самото обучение трябва да бъде оценено от обучаемия :-).
9. Специално обърнете внимание на обученията на вътрешните одитори - 16949 + 5 Core. / съответно оценка.

10. По отношение на мотивацията на служителите и социалните придобивки - винаги успяват да измислят нещо - я транспорт я ваучер, я бонус, някое изиграно мачле в събота или пък риболов, ден на отворените врати за малугани на служителите, както и конкурси за рисунки разкази и стихотворения тип къде работи мама / татко. всичко това съпроводено с голяма диплома и мизерна награда.

11. Трябва да имат и някаква работеща система за предложения и / или периодични събрания на представители на топ мениджмънта с работниците работниците за оценка на удовлетвореността и разискване на предложенията.

Всичко това документирано, разписано и с доказателства и по възможност отразено в KPIs.
-----------------------------------------------
Извинвай, че стана досадно дълго обяснението ми, но се надявам че съм добавила поне 1 процент know how към твоите 99% :-).

velbon

  • Trusted Users
  • Hero Member
  • ****
  • Публикации: 505
    • Профил
    • Ел. поща
Re:16949:2016
« Отговор #9 -: 27/11/2016, 23:18 »
Благодаря,

Тук има поне 5 полезни неща.

Поздрави!